• asocinvingatoriism@gmail.com
  • 0721 292 344

Beneficiile terapiei cognitiv-comportamentale pentru persoanele cu scleroza multiplă. Cum te poate ajuta un terapeut

Beneficiile terapiei cognitiv-comportamentale pentru persoanele cu scleroza multiplă. Cum te poate ajuta un terapeut

Dacă aveți scleroză multiplă (SM) sau aveți un apropiat care a fost diagnosticat cu această boală, știți cât de imprevizibilă poate fi. Simptomele fizice pot să apară și să dispară și pot varia de la ușoare la invalidante sever.

Dar simptomele fizice sunt doar un aspect al vieții cu SM. Mulți oameni cu SM au, de asemenea, simptome emoționale și de sănătate mintală. Există tratamente disponibile pentru SM care pot ajuta cu simptomele fizice, dar este important să abordăm și problemele de sănătate mintală.

Acest articol va discuta despre impactul emoțional al SM. De asemenea, va examina beneficiile potențiale ale terapiei cognitiv-comportamentale (TCC) pentru SM.

Cum te poate afecta SM emoțional

Simptomele fizice sunt probabil cele care v-au determinat să căutați un diagnostic și, la început, ameliorarea acestor simptome a fost probabil cea mai importantă în mintea dumneavoastră. Drumul către diagnostic poate fi lung și stresant și nu ar fi surprinzător dacă prima ta reacție ar fi un sentiment de ușurare.

Cu toate acestea, confirmarea unei boli pe tot parcursul vieții poate declanșa un roller coaster emoțional. Desigur, fiecare reacționează în felul său și la timpul său, dar s-ar putea să simți:

  • Frică, îngrijorare, anxietate
  • Un sentiment de pierdere, tristețe, durere
  • Schimbări de dispoziție, iritabilitate, furie
  • Stres crescut

Depresia majoră este frecventă la persoanele cu SM și are un impact direct asupra calității generale a vieții.

Ce simt prietenii și familia

SM poate avea un efect profund și asupra familiei și prietenilor.

Poate pune presiune asupra căsătoriilor și a altor relații intime. Copiii care au un părinte cu SM pot avea, de asemenea, probleme emoționale și simptome crescute de anxietate și depresie.

Îngrijitorii pot avea, de asemenea, simptome depresive și o calitate redusă a vieții. De aceea este important ca îngrijitorii să aibă grijă și de ei înșiși.

Când cineva de care îți pasă are SM

Când cineva apropiat de tine are SM, este firesc să te concentrezi asupra nevoilor sale. Vrei să fii susținător, dar este greu să știi exact ce să faci și cum să faci asta. S-ar putea să te confrunți cu:

  • Frică
  • Furie
  • Tristeţe
  • Neajutorare
  • Stres

Ce este terapia cognitiv-comportamentală?

Terapia cognitiv-comportamentală analizează modul în care gândurile, emoțiile și comportamentele tale sunt conectate. Se bazează pe premisa că modul în care gândești despre ceva afectează felul în care te simți cu privire la acel lucru, ceea ce afectează ceea ce faci.

Odată ce descoperi un ciclu negativ, poți învăța modele de gândire mai sănătoase care duc la acțiuni mai utile. TCC are de obicei un număr stabilit de sesiuni cu obiective specifice în minte – nu este un stil de terapie deschis. Este posibil să aveți ceva de făcut pe cont propriu între sesiuni.

Deoarece s-a dovedit eficientă pentru o varietate de afecțiuni de sănătate mintală, TCC este uneori numit standardul de aur al psihoterapiei.

Cum ajută terapia cognitiv-comportamentală persoanele care trăiesc cu SM

TCC vă poate ajuta să găsiți modalități mai bune de a gestiona provocările vieții cu SM. De asemenea, vă poate ajuta să vă respectați planul de tratament și să aveți mai multă grijă de voi. Există unele dovezi că TCC poate ajuta la îmbunătățirea problemelor precum:

În același mod, TCC poate ajuta atât persoanele cu SM, cât și pe cei dragi. Categoria acestora din urmă include partenerii romantici, părinții, copiii și prietenii. Prin identificarea gândurilor neajutorate care vă afectează emoțiile, vă puteți schimba acțiunile pentru a găsi soluții și a îmbunătăți abilitățile de adaptare.

Dacă a merge la cabinetul unui terapeut este o problemă logistică, întrebați despre opțiunile de telesănătate.

Modalități simple de a vă îmbunătăți sănătatea emoțională

Pe lângă consultarea unui terapeut, există și alte moduri prin care vă puteți îmbunătăți starea de spirit. Iată câteva tehnici care vă pot ajuta să vă îmbunătățiți sănătatea emoțională pe termen lung:

Mișcă-te și întinde-te în mod regulat

Mișcarea, chiar și în cantități mici, este bună pentru tine. Activitatea fizică regulată poate ajuta la ameliorarea simptomelor de anxietate și depresie. Dacă SM îngreunează exercițiul, încercați câteva minute de mers pe jos și întindere pe tot parcursul zilei.

Prioritizează somnul de bună calitate

Problemele de somn pot exacerba problemele de sănătate mintală. Luați în considerare aceste sfaturi pentru a dormi mai bine:

  • Creați un program regulat de somn.
  • Fă ceva relaxant cu o oră înainte de culcare.
  • Evitați alcoolul și cofeina seara.
  • Eliminați din cameră, aparatele electronice care bîzâie sau produc lumină.

Ascultă muzica ta preferată

Ascultarea muzicii poate spori atât bunăstarea fizică, cât și cea mentală. Fie că este vorba de o șlagăr din trecut sau de cel mai recent hit, ascultarea melodiilor tale preferate atunci când ai nevoie de o revigorare vă va ridica probabil moralul.

Conectează-te cu ceilalți

Simptomele SM vă pot face să vă retrageți de la activitățile sociale. Dar conectarea cu alte persoane este bună pentru sănătatea ta mintală.

Relațiile bune contează. Nu este vorba doar de a obține și de a oferi sprijin, este și de a te distra. Deci, adresați-vă prietenilor și păstrați liniile de comunicare deschise.

Râzi des

Râsul în mod regulat poate avea o influență pozitivă asupra:

  • Stresului
  • Anxietății
  • Depresiei

Căutați umor ușor în situațiile de zi cu zi. Urmăriți comedii, citiți cărți amuzante, spuneți glume cu prietenii. Jucați-vă. Orice vă gâdilă sau vi se pare amuzant poate contribui în mare măsură la îmbunătățirea stării de spirit.

Practicați meditația și Mindfulness

Mindfulness poate ajuta la îmbunătățirea stării de spirit și a bunăstării mentale.

Mindfulness în viața de zi cu zi înseamnă să acordați atenție mediului înconjurător, gândurilor și sentimentelor. Înseamnă să fii pe deplin prezent în acest moment. Puteți, de asemenea, să rezervați timp pentru meditația mindfulness, timp în care vă îndreptați atenția către propriul corp și minte.

Încercați exerciții de respirație profundă

Chiar și o singură sesiune de respirație profundă și lentă poate ajuta la reducerea anxietății. Este posibil să simțiți efectele destul de repede.

Puteți încerca exerciții de respirație mai lungi și adânci când vă simțiți încordați sau puteți dedica un interval de timp în fiecare zi pentru exerciții de respirație profundă.

Împărtășește-ți sentimentele

Păstrarea lucrurilor nespuse vă poate face să vă simțiți frustrat, așa că luați în considerare să vă împărtășiți sentimentele cu cineva în care aveți încredere. Uneori, doar rostirea lucrurilor cu voce tare poate oferi un sentiment de ușurare de stres. Dacă nu sunteți confortabil cu asta, s-ar putea să vă fie util să vă scrieți gândurile într-un jurnal.

Dezvoltați un nou hobby

Începerea unui hobby poate ajuta la ameliorarea simptomelor depresiei.

Este ușor să fii atât de prins în listele și treburile „de făcut” încât să neglijezi distracția. Luați în considerare revenirea la un hobby abandonat sau dezvoltarea unuia nou. Poate fi nevoie de câteva încercări pentru a găsi acel hobby cu care să rezonezi, dar probabil că va merita efortul.

Concluzii

Dacă vă confruntați cu probleme emoționale sau de sănătate mintală legate de SM, puteți obține ajutor. TCC este o formă de terapie care se concentrează pe conexiunea dintre gândurile tale, emoțiile și acțiunile tale. Are un istoric bun pentru a ajuta oamenii să transforme modelele negative în unele pozitive.

TCC se poate dovedi utilă, de asemenea, prietenilor, familiei și îngrijitorilor persoanelor cu SM.

Pe lângă TCC, există lucruri pe care le puteți face în fiecare zi pentru a vă stimula starea de spirit. Ceva la fel de simplu precum râsul sau petrecerea timpului cu prietenii pot ajuta.

Dacă te confrunți cu probleme emoționale sau de sănătate mintală, nu ești singur. Acestea sunt frecvente la persoanele cu SM. Și nu trebuie să le îndurați în tăcere; ajutorul este disponibil.

Discutați cu furnizorul dvs. de asistență medicală despre opțiunile dvs., inclusiv despre beneficiile terapiei. Furnizorul dumneavoastră de asistență medicală vă poate îndruma către furnizorul de sănătate mintală corespunzător.

Întrebări frecvente

Ce tip de terapie este cel mai bun pentru SM?

Cea mai bună terapie este cea care funcționează pentru tine. Ar putea fi TCC sau ar putea fi un alt tip de terapie. Un terapeut calificat vă poate evalua situația și vă poate recomanda tipul de terapie cel mai probabil să vă ajute să vă simțiți mai bine.

Cum vă afectează SM, sănătatea mintală?

SM este o boală cronică care poate afecta multe domenii ale vieții tale. În multe cazuri, asta se traduce printr-un stres crescut și simptome de anxietate și depresie.

Cum poți sprijini emoțional o persoană dragă cu SM?

Sa fii acolo. Ascultă fără a o judecă. Acceptați natura imprevizibilă a SM și fiți flexibil.

 

Acest articol este doar informativ. Pentru un diagnostic corect, vă recomandăm să consultați sfatul unui medic specialist.

Scris de Sabina Tănasă