• asocinvingatoriism@gmail.com
  • 0721 292 344

Amorțeala și furnicăturile în Scleroza Multiplă. De ce scleroza multiplă cauzează aceste simptome comune și cum le poți face față

Amorțeala și furnicăturile în Scleroza Multiplă. De ce scleroza multiplă cauzează aceste simptome comune și cum le poți face față

Amorțeala și furnicăturile asociate cu scleroza multiplă (SM) pot apărea oriunde în corpul dumneavoastră și sunt două dintre cele mai comune simptome ale bolii. Unii descriu senzațiile anormale ca o senzație de înțepături sau mâncărime sau notează că acestea interferează cu utilizarea zonei afectate.

Aceste simptome pot apărea indiferent dacă SM progresează sau nu. Totuși, ele vă pot afecta calitatea vieții, deși de obicei nu sunt la fel de invalidante precum simptomele motorii ale SM.

Acest articol descrie amorțeala, furnicăturile și alte senzații anormale pe care le puteți experimenta dacă aveți SM, inclusiv cum se pot simți și efectele pe care le pot avea în anumite părți ale corpului. De asemenea, explică de ce apar și ce puteți face pentru a le trata și a face față.

Cum se simt furnicăturile și amorțeala în SM

Majoritatea oamenilor au simțit senzația unui braț sau picior „adormit”. Acest lucru este similar în SM, cu excepția faptului că este cronică, poate dura mult mai mult și se poate întâmpla în alte părți ale corpului, în afară de brațe, mâini și picioare.

Amorțeala și furnicăturile sunt două dintre cele mai frecvente simptome de SM pentru care oamenii solicită îngrijiri medicale. Ele fac parte dintr-un grup de simptome senzoriale numite parestezii – senzații anormale care provoacă disconfort.

Deși amorțeala și furnicăturile sunt termenii pe care oamenii îi folosesc cel mai adesea pentru a descrie aceste senzații, alți descriptori ai paresteziilor pot include:

  • Senzația de înțepătură cu ace
  • Gâdilatură
  • Mâncărime
  • Înțepături
  • Zona afectată se simte rece
  • Dificultate la utilizarea zonei afectate
  • Zumzet
  • Gângănii care se târăsc pe sau sub piele

Simptomele senzoriale pot dura doar puțin timp și apoi dispar (tranzitorii) sau pot dura mult timp. Simptomele tind să se agraveze pe timp de noapte, când ești înfierbântat.

Fiecare persoană are propriul model individual de tulburări senzoriale în SM, care poate include amorțeală, furnicături sau oricare dintre celelalte senzații asociate cu parestezii.

Simptomele senzoriale nu înseamnă întotdeauna că aveți o recidivă de SM. Cu toate acestea, dacă amorțeala și furnicăturile sunt noi, severe, se agravează și/sau durează mai mult de 24 de ore, este posibil să te confrunți cu o recidivă. Consultați furnizorul de sănătate.

Durere

În timp ce unele simptome senzoriale provoacă doar un disconfort ușor sau sunt doar enervante, altele pot fi dureroase.

Disestezia este un tip de simptom senzorial al SM care poate provoca durere. Un exemplu este să simți că îți ard picioarele.

Unele persoane cu SM au, de asemenea, alodinie, care este durerea când ești atins de lucruri care în mod normal nu provoacă durere, cum ar fi hainele sau o lovitură prietenoasă a brațului.

Localizarea și efectele senzațiilor anormale

Problemele cauzate de amorțeală și furnicături cu SM pot depinde de locul în care se simt aceste senzații.

De exemplu, dacă picioarele tale sunt afectate, s-ar putea să ai probleme la mers, deoarece doare să exerciți presiune asupra picioarelor tale, coordonarea și echilibrul tău sunt întrerupte, iar capacitatea ta de a simți poziția părților corpului tău (propriocepție) nu este cum ar trebui să fie.

Când mâinile sunt afectate, este posibil să aveți probleme cu scrisul, mișcările motorii fine sau să țineți obiecte.

Problemele senzoriale ale organelor genitale, în special amorțeala, pot provoca disfuncție sexuală.

Paresteziile limbii sau feței vă pot îngreuna să vorbiți, să mâncați, să beți sau să simțiți temperatura alimentelor.

Și nu este surprinzător, senzațiile anormale care vă afectează orice parte a corpului vă pot perturba în mod semnificativ somnul, fie determinându-vă să vă treziți noaptea, fie să vă simțiți suficient de confortabil pentru a putea dormi.

De ce SM provoacă amorțeală și furnicături?

Simptomele senzoriale în SM sunt cauzate de leziuni ale creierului și/sau măduvei spinării. Acestea sunt rezultatul demielinizării sau deteriorării învelișului fibrelor nervoase care transportă informațiile senzoriale din corp către sistemul nervos central (creier și măduva spinării).

Adesea, aceste tulburări senzoriale apar ca parte a unei creșteri temporare a simptomelor cauzate de un factor extern (pseudo-exacerbare). Aceasta ar putea fi ceva de genul intoleranței la căldură sau oboselii legate de SM.

Dacă acesta este cazul, senzația ar trebui să dispară sau cel puțin să se îmbunătățească mult odată ce ai reușit să te răcorești/sau te-ai odihnit.

Tratament pentru amorțeală și furnicături în SM

Opțiunile fără medicamente sunt de obicei utilizate pentru a ajuta la reducerea amorțelii și furnicăturii în SM. Deși medicamentele pot fi utilizate în unele cazuri, acestea nu sunt întotdeauna utile.

Medicina complementară și alternativă

Unii oameni ameliorează senzațiile  la amorțeală, furnicături și alte simptome senzoriale folosind abordări de medicină complementară și alternativă (CAM), cum ar fi:

  • Reflexologie: Cu această tehnică terapeutică, un medic apasă pe anumite puncte de pe mâini și picioare pentru a ajuta vindecarea.
  • Acupunctură: Acest tratament implică introducerea de ace subțiri în piele pentru a calma durerea. Deoarece acupunctura vă poate stimula sistemul imunitar (un rezultat nedorit, deoarece SM este considerat a fi o boală autoimună), discutați cu furnizorul de asistență medicală înainte de a o încerca.
  • Biofeedback: Acest tratament ajută la reducerea nivelului de stres și poate ameliora amorțeala și furnicăturile.
  • Modificări ale dietei: Unii oameni cu SM simt că anumite alimente declanșează simptome sau le agravează. Lucrați cu un dietetician pentru a afla dacă există alimente care vă pot exacerba simptomele și veniți cu un plan alimentar pentru a le minimiza.
  • Suplimente: Nivelurile scăzute de vitamina B12, o deficiență care este mai frecventă la persoanele cu SM, ar putea provoca simptome senzoriale. Cu toate acestea, cercetările privind legătura dintre vitamina B12 și SM nu au ajuns la o concluzie fermă. Întrebați-vă furnizorul de sănătatea despre verificarea nivelului vitaminei B12 și dacă ar trebui să încercați să luați un supliment.

Medicamente

A existat un succes limitat în tratarea amorțelii și furnicăturii legate de SM cu medicamente. Medicamentele sunt de obicei considerate o ultimă soluție.

Dacă nicio altă strategie nu vă oferă o ușurare, întrebați-vă furnizorul de asistență medicală dacă unul dintre aceste medicamente ar putea fi o opțiune care merită încercată:

  • Neurontin (gabapentin)
  • Elavil (amitriptilină)
  • Cymbalta (duloxetină)

Dacă amorțeala și furnicăturile vă perturbă în mod semnificativ somnul, poate fi necesar să discutați cu furnizorul de asistență medicală despre un ajutor pentru somn sau un tratament specific pentru parestezie.

Ca toate medicamentele, aceste medicamente au efecte secundare și riscuri de luat în considerare. Cu toate acestea, dacă amorțeala și furnicăturile tale interferează cu adevărat cu calitatea vieții, ar putea merita să le încerci.

În cazul în care furnizorul dumneavoastră de sănătate suspecteazăo recidivă și aceasta este confirmată cu imagistica prin rezonanță magnetică (RMN), probabil că vă vor supune la un curs de Solu-Medrol.

Cum să faceți față amorțealilor și furnicăturilor în SM

Există câteva tehnici de management care pot reduce sau chiar preveni amorțeala și furnicăturile dacă aveți SM. Aceste tehnici vă pot ajuta să faceți față acestor simptome atunci când apar. Tehnicile includ relaxarea, reglarea temperaturii, evitarea declanșatorilor și alte strategii.

Găsiți modalități de relaxare

Simptomele tale senzoriale se vor agrava probabil când ești stresat. De fapt, doar să te gândești la o situație stresantă ar putea fi suficient pentru a amplifica furnicăturile din picioare.

Încearcă să iei o pauză de la stres și relaxează-te. Dacă găsești timp pentru a-ți opri acea parte a creierului care te îngrijorează cu privire la finanțe, întrebându-te cum vei face totul sau reei o conversație care ți-a produs supărare, simptomele tale s-ar putea se amelioreze.

O strategie este să faci o mini-meditație. Luați doar unul sau două minute în mijlocul unei perioade stresante pentru a închide ochii, pentru a respira adânc câteva minute și pentru a vă concentra gândurile asupra respirației.

Alternativ, fă ceva care îți place cel puțin câteva minute în fiecare zi. Ascultă un podcast sau melodia ta preferată. Citiți câteva pagini dintr-un roman distractiv. Bea o ceașcă de ceai. Mergi la o plimbare prin împrejurimea blocului. Alocarea de puțin timp pentru îngrijire personală în fiecare zi vă poate ajuta să vă gestionați anxietatea.

Încălzire sau răcire

Uneori, picioarele tale pot deveni prea calde sau reci, mai ales noaptea. Temperaturile extreme sunt adesea însoțite de o senzație de arsură sau furnicături.

Pentru a vă încălzi picioarele, încercați o pernuță umplută cu orez sau fasole pe care o puteți încălzi în cuptorul cu microunde și puneți pe orice parte a corpului care este rece. De asemenea, poți să-ți bagi picioarele în apă fierbinte. Purtarea șosetelor groase în pat ajută, de asemenea.

Răcirea picioarelor arzătoare este puțin mai dificilă. Soluția ar putea fi ceva simplu, cum ar fi să stai pe gresia răcoroasă din baie sau să-ți pui o cârpă rece și umedă pe cap.

Identificați-vă declanșatorii și evitați-i

Acordați atenție lucrurilor care par să vă declanșeze simptomele și încercați să le evitați.

De exemplu, dacă supraîncălzirea din cauza exercițiilor fizice declanșează amorțeala piciorului, încercați să mergeți într-o sală de sport cu aer condiționat în loc de exterior sau luați în considerare să purtați o vestă răcoritoare.

Fă mișcare

Un studiu din 2016 a analizat efectul exercițiilor fizice asupra simptomelor SM la 54 de femei. Participanții au fost repartizați fie unui grup fără exerciții fizice, fie unui grup de yoga, fie unui grup de activități acvatice.

Cercetătorii au descoperit că participarea fie la yoga, fie la activități acvatice de trei ori pe săptămână timp de opt săptămâni a avut un impact pozitiv asupra simptomelor comune de SM, în special depresie, oboseală și parestezie.

Cercetătorii cred că simptomele paresteziei s-ar putea să se fi îmbunătățit indirect, deoarece pacienții au avut simptome scăzute de depresie, mai degrabă decât din cauza exercițiului în sine.

Totuși, studiul sugerează că programele de exerciții fizice pot fi un plus suplimentar la programele de tratament pentru SM.

Ia măsuri de precauție

Luați măsuri de precauție atunci când simțiți amorțeală și furnicături în zone ale corpului care ar putea cauza probleme de siguranță.

De exemplu, dacă aveți amorțeală facială, aveți grijă când mestecați mâncare și beți băuturi fierbinți, astfel încât să nu vă mușcați interiorul gurii sau al limbii și să nu vă ardeți.

Dacă simțiți parestezii în mâini sau picioare, aveți grijă să nu vă implicați în nicio activitate în care ați putea să vă pierdeți echilibrul și să cădeați și/sau să vă răniți. Dacă este posibil, încearcați să vă relaxați până când senzațiile trec.

Concluzii

Amorțeala și furnicăturile sunt simptome comune ale SM – de fapt, ele pot fi primele simptome pe care cineva le are și care duc la un diagnostic.

În timp ce acestea și alte simptome senzoriale pot fi inconfortabile sau distrage atenția, ele nu sunt la fel de îngrijorătoare ca alte simptome de SM, cum ar fi pierderea vederii, căderea sau problemele de echilibru.

Dacă nu găsiți ușurare sau dacă senzațiile se înrăutățesc și vă afectează calitatea vieții, discutați cu furnizorul dumneavoastră.

 

Acest articol este doar informativ. Pentru un diagnostic corect, vă recomandăm să consultați sfatul unui medic specialist.

Scris de Sabina Tănasă