• asocinvingatoriism@gmail.com
  • 0721 292 344

8 pași pentru a găsi cei mai buni pantofi atunci când ai scleroza multiplă

8 pași pentru a găsi cei mai buni pantofi atunci când ai scleroza multiplă

Mersul pe jos și stabilitatea pot fi o provocare atunci când aveți SM, dar pantofii potriviți vă pot ajuta. Citiți aceste sfaturi ale experților. Perechea potrivită de pantofi te poate face să arăți grozav, dar atunci când ai scleroză multiplă (SM), este mai important să te simți grozav când ești în picioare.

„SM are multe fețe și afectează oamenii în moduri foarte diferite”, spune medicul Glenn B. Pfeffer, directorul programului de chirurgie a piciorului și gleznei la Cedars-Sinai Orthopedics din Los Angeles. „Există la fel de mulți pantofi diferiți pentru persoanele cu SM, câte variații există de SM.”

Cele mai mari trei preocupări legate de încălțămintea pentru SM sunt problemele senzoriale, problemele de echilibru și slăbiciunea motorie, spune dr. Pfeffer.

Iată opt reguli de care trebuie să ții cont atunci când faci cumpărături pentru cei mai buni pantofi pentru SM.

  1. Alege pantofi comozi care se potrivesc bine

Cel mai important factor în selectarea celor mai buni pantofi pentru SM este găsirea unei perechi de pantofi potrivite pentru piciorul dumneavoastră și nevoile dumneavoastră specifice, spune Pfeffer.

„Cred că, confortul trebuie să fie primordial, chiar și mai presus de modă”, explică el. „Dacă cineva nu se simte confortabil în pielea lui, va fi nefericit. Pantoful trebuie să se potrivească nu numai piciorului, ci și persoanei și nevoilor acesteia, în funcție de SM.”

Căutați stiluri care vă plac, dar „găsiți imediat pantofi care să se potrivească confortului”, ne sfătuiește Pfeffer. „Nu presupune că te strâng doar la prima purtare și vor fi confortabile după ce le vei purta de câteva ori”.

  1. Selectați o banda de rulare care arată ca o anvelopă

Benzile de rulare – modelul de pe partea inferioară a pantofilor – este o caracteristică importantă a încălțămintei de luat în considerare atunci când aveți SM pentru a vă ajuta să evitați căderile, mai ales dacă aveți probleme cu echilibrul.

Banda de rulare ar trebui să arate oarecum ca o anvelopă, spune Pfeffer, cu o anumită amortizare și o anumită ondulare care poate ajuta la prevenirea alunecării și a derapării. Pentru a preveni căderile, purtați pantofi cu tălpi ferme, rezistente la alunecare (cum ar fi cauciucul), atât în interiorul, cât și în afara casei. Evitați tălpile netede, alunecoase din piele și tălpile prea moi ale papucilor.

  1. Selectați tălpi subțiri sau groase, în funcție de nevoile dumneavoastră

Tălpi groase sau tălpi subțiri? Depinde de simptomele dumneavoastră de SM și de nevoile dumneavoastră particulare. Cineva cu probleme de echilibru, de mers sau de mobilitate legate de SM poate dori un pantof cu talpă mai groasă, care oferă mai multă stabilitate. Dar tălpile mai subțiri pot fi mai benefice pentru alții.

„Dacă cineva are pierderi senzoriale, adesea se plânge că nu poate simți bine pământul”, spune Pfeffer. „Acea persoană poate dori să aibă un pantof cu talpă mai subțire, astfel încât să poată avea un sentiment mai bun  de conectare cu pământul.”

  1. Verificați greutatea și flexibilitatea pantofilor

Când aveți SM, luați în considerare greutatea și flexibilitatea pantofului. Dacă aveți slăbiciune musculară și aveți probleme cu mersul cu încălțăminte mare și grea, un pantof din materiale ușoare este cea mai bună opțiune. Într-un studiu calitativ, persoanele cu SM care au căzut recent au citat pantofii neîndemânatici, grei sau nefuncționali ca factor de risc de cădere.

Cineva cu SM care are probleme de stabilitate, pe de altă parte, poate beneficia de un pantof mai greu, mai rezistent, fără prea multă flexibilitate. Acest lucru ajută la furnizarea unui echilibru puțin mai mare pentru a ajuta la reducerea riscului de cădere, spune Pfeffer.

  1. Evită tocurile înalte și pantofii fără spate

O altă caracteristică importantă a încălțămintei de căutat este înălțimea potrivită din perspectiva tocului. Nu purtați nimic cu un toc mai mare de 6 cm, spune Pfeffer, altfel vă vor răni picioarele și este posibil să aveți probleme cu mersul.

Evitați, de asemenea, pantofii fără spate, cum ar fi mulașii sau pantofii slip-on, care vă pot aluneca de pe călcâi. Flip-flops sunt cu siguranță un mare nu. „Toți acei pantofi au nevoie de un bun simț al feedback-ului senzorial și de puterea degetelor pentru a rămâne în picioare”, spune Pfeffer. „Devin un pericol pentru că pot zbura din picior și adaugă foarte puțin sprijin.”

  1. Opteaza pentru Easy Fasteners sau Sireturi elastice

Pantofii cu șireturi sunt cei mai buni atunci când aveți SM dacă puteți să vă legați cu ușurință pantofii. Dar dacă nu puteți, încercați un stil cu elemente de fixare cu velcro sau, dacă vă place aspectul cu șireturi, o pereche de șireturi elastice, sugerează Kathy Zackowski, doctor și  vicepreședinte asociat pentru cercetare la Societatea Națională de Scleroză Multiplă (NMSS) din Statele Unite.

Magazinele de încălțăminte, farmaciile și magazinele de articole sportive sunt toate locuri bune pentru a căuta o varietate de tipuri de șireturi elastice.

  1. Testează tija pentru a vedea ce funcționează pentru tine

Tija este o bucată plată de metal, fibră de sticlă sau plastic în talpa pantofului. Este situată sub arcul piciorului și oferă stabilitate și structură pantofului. Pentru multe persoane cu SM, o tijă rigidă – care reduce flexibilitatea pantofului – poate fi o problemă.

„Mersul cu un pantof rigid este mult mai greu”, spune dr. Zackowski, dar alții se simt mai confortabil într-un pantof rigid. Încearcă pantofi cu flexibilitate diferită pentru a vedea ce se simte cel mai bine pe piciorul tău.

  1. Încearcă pantofii la sfârșitul zilei

Pantoful de mărime potrivită este deosebit de important dacă aveți SM. „Dacă pantoful tău nu se potrivește bine, trebuie să folosești mult mai multă energie pentru a ține pantoful pe picior”, spune Zackowski.

Pentru a obține o potrivire bună, Pfeffer sugerează să cumpărăm pantofi la sfârșitul zilei, când picioarele tale tind să fie umflate, și să găsești un pantof care să fie cu un cm mai lung decât cel mai lung deget de la picior atunci când stai în picioare.

Când încercați pantofii, purtați același tip de șosetă pe care intenționați să-l porți cu pantofii. Plimbați-vă prin magazin în pantofi câteva minute. Dacă degetele de la picioare ating partea din față a pantofului când stai în picioare sau mergi, încearcă o jumătate de  mărime mai mare. Dacă călcâiul alunecă în sus și în jos în pantof atunci când mergi, încearcă o jumătate de mărime mai mică.

 

 

Acest articol este doar informativ. Pentru un diagnostic corect, vă recomandăm să consultați sfatul unui medic specialist.

Scris de Sabina Tănasă