• asocinvingatoriism@gmail.com
  • 0721 292 344

8 lucruri de încercat când SM vă afectează capacitatea de a gusta și de a mirosi

8 lucruri de încercat când SM vă afectează capacitatea de a gusta și de a mirosi

Dacă scleroza multiplă v-a diminuat simțul gustului sau al mirosului, efectuarea de ajustări minore la alegerile și prepararea alimentelor vă poate ajuta.

Dacă aveți scleroză multiplă (SM) și ați observat că mâncarea nu are un gust potrivit, nu sunteți singur. Diverse studii au arătat că multe persoane cu SM experimentează modificări ale gustului și mirosului alimentelor.

Scleroza Multiplă vă schimbă papilele gustative?

Un studiu publicat în aprilie 2016 în Journal of Neurology, de exemplu, a constatat că persoanele cu SM pot avea o capacitate scăzută de a simți toate cele patru domenii de bază ale gustului: dulce, acru, sărat și amar.

De fapt, 25% dintre persoanele care suferă de SM au un gust diminuat, potrivit Societății Naționale de Scleroză Multiplă.

Un alt studiu mic, publicat în Scleroza multiplă și tulburări asociate în martie 2018, a constatat că și simțul mirosului poate fi afectat, mai ales în stadiile incipiente ale SM.

Pierderea gustului și a mirosului poate avea un impact semnificativ asupra apetitului și poate duce la pierderea neintenționată în greutate și la malnutriție.

Dar chiar dacă poți să mănânci suficient, faptul că nu te poți bucura de gustul alimentelor îți poate afecta negativ calitatea vieții. Cum poți face mesele mai atrăgătoare când atât de multe lucruri au gust „amuzant” sau fad? Iată câteva sfaturi pentru a le încerca dacă SM vă afectează simțul gustului.

  1. Verificați-vă

Scleroza multiplă nu este singura cauză a tulburărilor de gust și miros. Alte cauze potențiale includ infecțiile sinusurilor și alte infecții ale tractului respirator, gură uscată, fumatul intens și utilizarea anumitor medicamente, precum și COVID-19.

Unele dintre acestea sunt reversibile, așa că înainte de a presupune că SM este cauza gustului afectat sau scăzut, mergeți să verificați simptomele de către medicul dumneavoastră.

  1. Tine un jurnal alimentar

Păstrarea unei evidențe a alimentelor pe care le consumați și a gustului acestora vă poate ajuta să vă dați seama ce arome sau combinații de arome vă plac și care nu.

Când ții un jurnal alimentar, fii cât mai specific posibil. Notați toate ingredientele din felurile de mâncare, acordând o atenție deosebită condimentelor, precum și cât de puternic condimentat a fost un fel de mâncare.

  1. Amplifică aroma

Dacă descoperiți că alimentele care vă plăceau cândva au acum un gust fad, încercați să le asezonați mai puternic cu ierburi, mirodenii și arome precum oțet sau sos iute. Dacă gătești pentru o familie, totuși, reține că gusturile acestora s-ar putea să nu se fi schimbat odată cu ale tale. Căutați modalități de a adăuga aromele suplimentare la masă, astfel încât mâncarea să nu fie prea tare pentru toți ceilalți.

  1. Încearcă lucruri noi

Dacă felul tău de mâncare sau condimentele preferate nu mai sunt potrivite, încearcă ceva nou. N-ai gustat niciodată curry înainte? Poate că acum este momentul perfect să încerci. Nu ești fan al mâncărurilor mexicane? Poate că aromele care erau prea puternice înainte vor avea gust chiar acum.

Continuați să încercați alimente noi – în special cele cu arome intense – și înregistrați-vă reacțiile la acestea. În cele din urmă, ar trebui să aveți o listă de opțiuni din care să alegeți – și ce să evitați.

  1. Încălzește mâncarea

Știați că alimentele calde au un gust mai puternic decât alimentele reci? Acest lucru se poate datora faptului că alimentele calde au de obicei o aromă mai puternică și majoritatea cercetătorilor sunt de acord că mirosurile joacă un rol dominant în degustarea alimentelor, potrivit unei recenzii publicate în Flavour în noiembrie 2015.

De asemenea, înseamnă că, chiar și o mică scădere a capacității tale de a mirosi mâncarea poate face o mare diferență în ceea ce privește gustul.

Cu toate acestea, nu înseamnă că salatele sau fructele crude nu ar trebui să fie puse pe masă. Dar dacă aveți opțiunea de a încălzi ceva în loc să îl mâncați rece, mâncarea încălzită va fi probabil mai aromată.

  1. Încercați diferite texturi

Pe lângă gust, textura este un alt aspect important al modului în care oamenii se bucură de mâncare. Dacă nimic nu pare să aibă un gust potrivit, încercați alimente cu o varietate de texturi – netede, crocante, cremoase etc.

S-ar putea să descoperiți că unele texturi sunt mai atrăgătoare decât altele și asta vă poate ajuta să decideți ce alimente să includeți la mesă.

  1. Fă-l să arate bine

Aspectul alimentelor le pot face mai mult sau mai puțin apetisante, așa că fă tot posibilul ca mesele să arate bine în farfurie. Pregătiți alimente într-o varietate de culori și adăugați garnituri, cum ar fi ierburi proaspete tocate, alimente maro sau albe.

  1. Ține cont de nutriție

A urma o dietă sănătoasă este necesară pentru o sănătate bună, dar a avea un simț al gustului și/sau al mirosului diminuat poate îngreuna acest proces. Pe măsură ce experimentați cu diferite alimente pentru a le găsi pe cele care vă atrag, asigurați-vă că includeți tipurile de alimente care stau la baza unei diete hrănitoare: fructe, legume, proteine slabe, cereale integrale și grăsimi sănătoase din pește, nuci, semințe și uleiuri precum măsline, canola și semințe de in.

Dacă descoperiți că pierdeți sau vă îngrășați din cauza dificultăților de alimentație, discutați cu medicul dumneavoastră despre o trimitere la un dietetician înregistrat pentru ajutor cu planificarea mesei.

 

Acest articol este doar informativ. Pentru un diagnostic corect, vă recomandăm să consultați sfatul unui medic specialist.

Scris de Sabina Tănasă