• asocinvingatoriism@gmail.com
  • 0721 292 344

15 moduri de a-ți trăi cea mai bună viață cu scleroza multiplă

15 moduri de a-ți trăi cea mai bună viață cu scleroza multiplă

Cu ajutorul noilor tratamente, tehnologiei moderne și dăruirea oamenilor de știință, cercetătorilor și activiștilor, este posibil să vă trăiți cea mai bună viață cu scleroza multiplă (SM).

Aceste 15 sfaturi vă pot ajuta să începeți călătoria spre a trăi bine.

  1. Învață tot ce poți despre scleroza multiplă

SM este o boală cronică care afectează sistemul nervos central. Poate provoca o gamă largă de simptome, care variază de la o persoană la alta. Există mai multe tipuri diferite de SM și fiecare necesită un plan de tratament diferit.

Să înveți tot ce poți despre diagnosticul tău este primul pas pe care îl poți face pentru a gestiona eficient starea ta. Medicul dumneavoastră vă poate oferi broșuri informative despre SM sau puteți citi despre această problemă de sănătate pe site-uri specializate.

Aflarea tuturor informațiilor și chiar a unor concepții greșite despre SM vă poate face diagnosticul puțin mai ușor de suportat.

De asemenea, oamenii de știință învață din ce în ce mai multe despre SM în fiecare zi. Așadar, este esențial să fii la curent cu noile tratamente pe măsură ce acestea apar.

  1. Fii la curent cu noile tratamente și studii clinice

Puteți găsi o listă cuprinzătoare a tuturor studiilor clinice trecute, prezente și viitoare pe ClinicalTrials.gov. Dacă găsiți un studiu clinic în zona dvs., discutați cu medicul dumneavoastră pentru a afla dacă sunteți candidat pentru a participa la studiu.

  1. Păstrați-vă activ

Exercițiile zilnice sunt esențiale pentru menținerea forței musculare și pentru construirea rezistenței. De asemenea, lipsa unei activități fizice suficiente poate crește riscul de a dezvolta osteoporoză – o afecțiune în care oasele pot deveni subțiri și fragile. Exercițiile fizice vă pot îmbunătăți, de asemenea, starea de spirit și pot alunga oboseala.

Începeți simplu cu exerciții cu impact redus, cum ar fi mersul pe jos, ciclismul sau înotul.

  1. Practică o bună igienă a somnului

Practicarea unei bune igiene a somnului vă poate ajuta să vă luptați cu oboseala provocată de SM.

Iată câteva modalități de a vă ajuta să obțineți un somn mai odihnitor:

  • Stabilește o rutină de culcare. De exemplu, faceți o baie caldă și ascultați muzică liniștitoare chiar înainte de culcare.
  • Încercați să mergeți la culcare și să vă treziți la aceeași oră în fiecare zi.
  • Stai departe de ecranele luminoase (TV, telefon) înainte de culcare.
  • Evită consumul de cofeină după-amiaza târziu şi seara.
  1. Găsiți un prieten cu SM

Nu trebuie să treceți singur prin acest diagnostic. Descărcați-vă aplicația MS Buddy (iPhone; Android) pentru a vă conecta și a vorbi cu alte persoane care trăiesc cu SM. MS Buddy este un loc sigur pentru a vă împărtăși preocupările și pentru a cere sfaturi de la alții care trec prin unele dintre aceleași experiențe ca și dumneavoastră.

  1. Formează-ți propria echipă de medici

SM este o boală pe tot parcursul vieții, așa că este important să fii sub îngrijirea unui specialist în SM care se potrivește cu tine. Medicul dumneavoastră primar vă poate îndruma către o echipă de alți furnizori de asistență medicală pentru a vă ajuta să vă gestionați toate simptomele.

Furnizorii de asistență medicală pe care poate fi necesar să-i consultați includ:

  • Un neurolog specializat în SM
  • Un neuropsiholog pentru a vă ajuta să vă gestionați funcția mentală, cum ar fi memoria, concentrarea, procesarea informațiilor și rezolvarea problemelor
  • Un fizio-terapeut vă ajută să lucrați asupra forței generale, a mișcării articulațiilor, coordonare și abilități motorii grosiere
  • Un psiholog sau consilier de sănătate mintală pentru a vă ajuta să faceți față diagnosticului
  • Un terapeut ocupațional vă poate oferi asistență în utilizarea instrumentelor necesare pentru a efectua activitatea de zi cu zi și a sarcinilor mai eficient
  • Un asistent social pentru a vă ajuta să găsiți resurse financiare, drepturi și servicii comunitare
  • un dietetician sau nutriționist pentru a vă ajuta să mențineți o dietă sănătoasă
  • Un logoped sau patolog dacă aveți probleme cu vorbirea, înghițirea sau cu respiraţia
  1. Mănâncă bine

Dieta ta este un instrument important atunci când vine vorba de a trăi bine cu SM. Deși nu există o dietă miraculoasă pentru tratarea SM, luați în considerare o dietă sănătoasă, bogată în fructe, legume, cereale integrale, grăsimi sănătoase și proteine slabe.

De asemenea, este important să mănânci bine pentru a evita îngrășarea. Cercetătorii au observat o progresie mai mare a dizabilității și mai multe leziuni ale creierului la persoanele care trăiesc cu SM care sunt supraponderale sau obeze.

Iată câteva alte sfaturi de dietă pe care puteți să le luați în considerare:

  • Mâncați o dietă cu conținut scăzut de grăsimi sau pe bază de plante. Un studiu din 2016 a constatat că persoanele cu SM care au optat pentru o dietă cu conținut scăzut de grăsimi, pe bază de plante, și-au îmbunătățit nivelurile de oboseală după 12 luni. Cu toate acestea, nu a arătat îmbunătățiri la ratele de recidivă sau niveluri de dizabilitate, deci sunt necesare mai multe cercetări.
  • Obțineți o cantitate suficientă de fibre din alimentație. Aportul recomandat este de cel puțin 25 grame de fibre în fiecare zi pentru femei și 38 de grame de fibre în fiecare zi pentru bărbați. Acest lucru ajută la promovarea unei funcții bune a intestinului.
  • Reduceți consumul de alcool.
  • Mănâncă alimente bogate în omega-3 și omega-6. Exemplele includ pește gras (somon, ton, macrou), soia, canola, ulei, nuci, seminte de in si ulei de floarea soarelui
  1. Împărțiți sarcinile

Treburile casnice pot părea copleșitoare, dar nu trebuie să le faci pe toate odată. Împărțiți-vă treburile casnice pentru a le face mai ușor de gestionat. De exemplu, curățați doar o cameră pe zi sau împărțiți toate treburile în segmente de timp pe parcursul zilei.

Puteți în continuare să vă faceți singuri curățenia, însă trebuie să evitați să vă răniți în acest proces.

  1. Reamenajați-vă casa și mediul de lucru

Încercați să vă gândiți strategic la modul în care sunt configurate casa și locul de muncă.

Poate fi necesar să faceți unele ajustări pentru a se potrivi noilor nevoi. De exemplu, luați în considerare depozitarea ustensilelor de bucătărie pe care le folosiți în fiecare zi pe blatul din bucătărie și în dulapurile cele mai ușor accesibile. Poate doriți să plasați aparate electrice grele, cum ar fi blenderele, pe blat, astfel încât să nu trebuiască să le mutați constant.

Rearanjați sau scăpați de mobilierul, covoarele și decorul care ocupă prea mult spațiu pe podea sau care vă pot împiedica în timp ce vă deplasați prin casă. Amintiți-vă că, cu cât aveți mai multe lucruri, cu atât vă este mai greu să vă curățați casa.

De asemenea, puteți discuta cu angajatorul pentru a vedea dacă vă va oferi echipament ergonomic pentru a vă ușura ziua de muncă. Exemplele includ protecția împotriva strălucirii pe ecranele computerelor, un trackball în loc de mouse sau chiar mutarea scaunelor de birou mai aproape de intrare.

  1. Investește în gadgeturi ingenioase

Noile gadgeturi și unelte mici pentru bucătărie pot face sarcinile obișnuite mai ușoare și mai sigure. De exemplu, este posibil să doriți să achiziționați un deschizător de borcane care facilitează deschiderea unui capac de borcan sigilat cu vid.

  1. Setați mementouri

SM poate duce la simptome precum pierderea memoriei și probleme de concentrare. Acest lucru poate face dificil să vă amintiți sarcinile de zi cu zi, cum ar fi întâlnirile și când să vă luați medicamentele.

Aplicațiile și instrumentele pentru telefon vă pot ajuta să rezolvați problemele de memorie. Există aplicații disponibile care vă facilitează vizualizarea calendarului, crearea listelor și setarea alertelor și mementourilor. Un exemplu este CareZone  (iPhone; Android).

  1. Implică-te

Grupurile de suport pentru SM vă pot pune în legătură cu alte persoane care trăiesc cu SM și vă pot ajuta să stabiliți o rețea pentru schimbul de idei, cercetări noi și vibrații bune. De asemenea, vă puteți alătura unui program de voluntariat sau unui grup de activiști. S-ar putea să descoperiți că participarea la aceste tipuri de organizații este incredibil de responsabilă.

  1. Încearcă să stai într-un mediu răcoros

Mulți oameni cu SM descoperă că sunt sensibili la expunerea la căldură. Când temperatura corpului crește, simptomele se pot agrava. Chiar și o ușoară creștere a temperaturii poate afecta impulsurile nervoase suficient pentru a provoca simptome. Această experiență are de fapt propriul nume – fenomenul lui Uhthoff.

Încercați să vă mențineți un mediu răcoros evitând dușurile și băile fierbinți. Folosește aerul condiționat casa ta și ferește-te de razele soarelui atunci când este posibil. Puteți încerca, de asemenea, să purtați o vestă răcoritoare.

  1. Configurați-vă un sistem pentru a avea mereu necesarul de medicamente

Este important să iei medicamentele la timp. Uitarea administrării unui medicament sau de a ridica o rețetă poate avea consecințe majore asupra vieții tale de zi cu zi.

Pentru a rezolva această problemă, configurați un sistem cu farmacia de la care vă aprovizionați astfel încât să aveți în permanență tratamentele necesare.

  1. Rămâneți pozitiv

Deși nu există un remediu pentru SM în acest moment, tratamentele mai noi pot încetini boala. Nu renunța la speranță. Se fac cercetări pentru a îmbunătăți tratamentele și pentru a reduce progresia bolii.

Dacă vă este greu să păstrați o perspectivă pozitivă asupra vieții, luați în considerare întâlnirea cu un psiholog sau un consilier de sănătate mintală pentru a discuta nevoile dumneavoastră.

Concluzii

Viața după un diagnostic de SM poate fi copleșitoare. În unele zile, simptomele tale te pot împiedica să faci ceea ce îți place sau te pot lăsa să te simți epuizat din punct de vedere emoțional. Deși unele zile pot fi dificile, este totuși posibil să trăiești bine cu SM prin implementarea unora dintre modificările de mai sus în viața ta.

 

Acest articol este doar informativ. Pentru un diagnostic corect, vă recomandăm să consultați sfatul unui medic specialist.

Scris de Sabina Tănasă