• asocinvingatoriism@gmail.com
  • 0721 292 344

Vitamina B 12. Partea I a

Vitamina B 12. Partea I a

Vitamina B12, cunoscuta si sub denumirea de cobalamina, are multe roluri importante in organism.                                                       

Sprijina functionarea optima a celulelor nervoase si ajuta la formarea de celule rosii din sange. In plus este esentiala in sinteza ADN-ului. Ea creste nivelul de energie, contribuie la prevenirea bolilor de inima si imbunatateste memoria.

Vitamina B12 este o vitamina solubila in apa, ca toate celelalte vitamine din complexul B. Acest lucru inseamna ca se poate dizolva in apa si poate calatori prin sange. Pericolul de intoxicare este mic,deoarece excesul de vitamina este eliminat prin urina.

De mentionat este ca organismul uman poate stoca o cantitate din aceasta vitamina timp de pana la patru ani.

Cobalamina este cea mai mare si mai complexa vitamina din punct de vedere structural. Ea se gaseste in mod natural in produsele de origine animala si poate fi produsa prin sinteza fermentatiei bacteriene.

Absorbtia orala a vitaminei B12 necesita prezenta factorului intrinsec a lui Castle, o glicoproteina secretata de celule parietale gastrice. Factorul intrinsec prezinta doua locuri de legare, unul pentru vitaminaa B12,altul pentru un receptor al mucoasei intestinale, permitand absorbtia specifica vitaminei.

Absorbtia poate fi diminuata in caz de aclorhidrie, secretie scazuta de factor intrinsec, formarea de anticorpi contra celulelor parietale sau factorului intrinsec, afectiuni pancreatice, paraziti intestinali, leziuni ale mucoasei ileale. Vitamina se absorba bine si dupa administrare i.m. si s.c.

Dupa absorbtie, vitamina B12 ajunge in circulatia portala unde este transportata cu ajutorul unei glicoproteine transcobalamina II. Este stocata in ficat prin legarea de transcobalamina I si este distribuita tesuturilor.

Neuronii din creier contin de asemenea vitamina B12 . O mica parte de vitamina este secretata in bila si poate participa la circuitul entero-hepatic. In tesuturi se transforma in metilcobalamina si 5-dezoxiadenozil-cobalamina.

Eliminarea cobalaminei se face prin bila, urina si diverse secretii.

Necesarul zilnic de vitamina B12 :

  • copii pana la un an 0,0004-0,0005mg
  • copil 1-10 ani 0,0009-0,0012mg
  • barbati 0,0018-0,0024mg
  • femei 0,0018-0,0024mg
  • femei insarcinate 0,0026mg
  • femei care alapteaza 0,0028mg.

Deoarece corpul uman stocheaza foarte multi ani vitamina B12 la nivelul ficatului, cazurile in care apare deficitul sunt destul de rare. Scaderea nivelului de vitamina B12 se produce la persoanele in varsta,la persoanele vegane,la cei cu HIV.

Persoanele in varsta
Odata cu inaintarea in varsta, celulele stomacului absorb mai putina vitamina B12 de aceea, pentru a atinge doza zilnic recomandata, este nevoie de cele mai multe ori de folosirea suplimentelor  alimentare.

Persoane vegane

Regimul persoanelor vegane se bazeaza pe consumul alimentelor din surse non animale. De aceea, prin adoptarea acestui regim, corpul ramane fara o parte din sursele care ii aduce vitamina B12 si care pot ajuta la cresterea numarului de eritrocite din organism. Suplimentele alimentare sunt o varianta recomandata pentru a evita riscul instalarii deficitului de vitamina B12, cu atat cu cat este vorba de o femeie insarcinata sau care alapteaza.

Persoane cu afectiuni gastrointestinale
Boala celiaca sau boala Crohn pot duce la o reducere esentiala a capacitatii de absorbtie a vitaminei B12. Acelasi lucru se intampla si cu persoanele care urmeaza anumite tratamente medicamentoase, precum si persoanele care sufera de anumite tipuri de anemii.
Deficitul de vitamina B12 poate fi prevenit prin consumul de suplimente alimentare, dar numai la recomandarea medicului de specialitate. De asemeenea o alta varianta este sa consumati alimente imbogatite cu vitamina B12, cum ar fi cerealele si produsele din soia.

Teste de identificare a nivelului de vitamina B12 in organism

In majoritatea cazurilor, testul standard de aflare a nivelului vitaminaB12 este analiza de sange la minim 6-8 ore dupa ce ati mancat sau baut.
Nivelurile crescute sau scazute pot indica o anumita problema de baza.

Un nivel scazut de cobalamina poate fi un semn de:
anemie
paraziti intestinali
hipertiroidism.

Nivelurile crescute de vitamina B12 pot indica:

  • diabet
  • insuficienta renala
  • o boala de ficat
  • anumite tipuri de leucemie.

Nivelurile ridicate de vitamina B12 pot creste riscul de cancer.
Suplimentar pentru a evidentia carenta acestei vitamine se mai pot determina valorile homocisteinei, acidului metilmalonic, anticorpilor antifactor intrinsec alaturi de efectuarea hemoleucogramei si a unui frotiu de sange periferic.

Surse de vitamina B12

Organismul uman este dependent de sursele exogene de vitamina.
Vitamina B12 este sintetizata de bacteriile anaerobe. Initial a fost obtinuta prin extractie din ficatul de bovine, astazi obtinandu-se din culturile de streptomyces griseus, ca sub produs la fabricarea streptomicinei.

Alimente bogate in vitamina B12:

  • carne de vita,porc,pasare de curte,miel
  • sunca
  • carnea de peste (ton)
  • produse lactate(lapte,branza si iaurt)
  • oua
  • unele produse nutritive din drojdie.

Rolul vitaminei B12 in organism

Vitamina B12 este un nutrient fundamental care ajuta la mentinerea sanatatii nervilor si a celulelor sanguine ale corpului.

Un alt rol capital al cobalaminei este acela ca ajuta la producerea ADN-ul, materialul genetic aflat in toate celulele. In plus cobalamina ajuta la prevenirea unui tip de anemie numita anemie megaloblastica. Aceasta afectiune, care inseamna o carenta de cobalamina, se manisfesta prin stari de oboseala si slabiciune.

Scris de Cristina Neagu – farmacist