Greutatea sanatoasa

Aveti o greutate…sanatoasa?
Exista tipuri de diete care duc la pierderea rapida a catorva kilograme, dar o astfel de dieta restrictiva este greu de urmat pe termen lung si necesara o perseverentaextraordinara. Odata cu inreruperea dietei si a exercitiului fizic, apare din nou cresterea in greutate. Astfel exista persoane care ajung sa prezinta variatii mari ale greutatii corpului, alternand perioade de scadere, respectiv cresterea din nou in greutate. Astefl de cicluri sunt mai nefavorabile pentru organism decat starea de supraponderalitate.
Ce este greutatea sanatoasa – ideala?
Greutatea sanatoasa este masa corporala pe care un individ o poate dobandi printr-un regim alimentar consecvent, prin activitate fizica si prin mentinerea unui echilibru intre caloriile ingerate si efortul fizic depus. Obtinerea unei greutati specifice nu este atat de importanta ca schimbarea stilului de viata pentru imbunatatirea sanatoasa.
Una dintre modalitatile utile de a evalua daca greutatea este in limite normale este folosirea indexului de masa corporala (IMC). IMC este definit prin raportul dintre greutate in kilograme si patratul inaltimii in metri.

Care sunt factorii care ne afecteaza greutatea?
Exista mai multi factori implicati, dar cresterea in greutate este intotdeauna rezultatul unui dezechilibru intre energia furnizata (alimente) si energia cheltuita (metabolismul, termogeneza si fireste activitate fizica).                                                                                                                Cresterea in greutate se poate realiza si prin cresterea masei musculare care se ia in considerare la persoanele care participa la antrenamente fizice regulate si nu reflecta o crestere in greutate nesanatoasa, in general sportivii (nu doar cei de performanta).
De ce este greutatea sanatoasa atat de importanta?
Poate reduce riscul de a dezvolta boli asociate cu obezitatea, cum ar fi: boala coronariana, apneea de somn, diabetul zaharat de tip 2, hipertensiunea arteriala sau atacul vascular cerebral. Fireste, masa corporala este doar una dintre componentele care definesc starea de sanatate! O persoana care are o greutate putin mai mare decat cea ideala se poate simti mai bine, poate avea mai multa energie daca are un regim alimentar echilibrat si efectueaza regulat efort fizic. De fapt, o astfel de persoana poate fi mai sanatoasa decat una cu masa corporala redusa, dar cu o alimentatie deficitara si care nu este activa din punct de vedere fizic.
De ce este greu sa reducem masa corporala?
Exista tipuri de diete care duc la pierderea rapida a catorva kilograme, dar o astfel de dieta restrictiva este greu de urmat pe termen lung si necesita o perseverenta extraordinara. Odata cu intreruperea dietei si a exercitiului fizic, apare din nou cresterea in greutate. Astfel exista persoane care ajung sa prezinte variatii mari ale greutatii corpului, alternand perioade de scadere, respectiv crestere, din nou in greutate. Astfel de cicluri sunt mai nefavorabile pentru organism decat starea de supraponderalitate.
Cei care incearca sa isi reduca masa corporala pot intamplina numeroase obstacole, cum sr fi: lipsa timpului necesar pentru exercitii fizice, lipsa unui suport din partea familiei si a colegilor de la seviciu, mancarea nesanatoasa mai la indemana, boli sau traumatisme. Cercetarile efectuate au demonstra ca majoritatea celor care au incercat sa isi mentina starea de sanatate au reusit mai degraba sa aiba un stil de viata sanatos decat sa ajunga la greutatea ideala. Un stil de viata bazat pe un regim alimentar sanatos si care cuprinde si efectuarea de exercitii fizice regulate imbunatateste considerabil sanatatea, indiferent de greutatea corporala obtinuta.
Cum poate fi modificat stilul de viata?
Primul pas in modificarea stilului de viata este analiza mijloacelor de a realiza acest lucru si cautarea unui suport in vederea crearii unui stil de viata potrivit celui in cauza. Modalitatile alese trebuie sa fie echilibrate, realiste si sa cuprinda activitati placute. Schimbarile mici – cum sunt constientizarea adevaratelor dimensiuni ale portiilor de mancare, consumarea unor cantitati mai mari de fructe si legume, prelungirea cu cativa pasi a drumului zilnic – pot duce la imbunatatirea considerabila a starii de sanatate. Plimbarile reprezinta un tip de activitate fizica ce se poate efectua zilnic si in conditii de siguranta, impreuna cu familia, prietenii, colegii de serviciu sau cu animalele de companie. Se recomanda ca numarul de pasi sa fie masurat zilnic cu ajutorul unui aparat numit pedometru, care poate fi cumparat din magazinele cu articole sportive. Cu ajutorul acestiu aparat, persoanele care au o slujba de birou vor deveni constiente de numarul mic de pasi pe care il fac zilnic. Acest aparat poate fi si un mijloc de mitivare pentru cei care efectueaza din ce in ce mai multi pasi in fiecare zi.

Pentru ca schimbarile stilului de viata sa aiba succes, este bine sa se tina cont de urmatoarele:
Nu tineti un regim agresiv! Trebuie abandonata ideea unor regimuri de infometare, care duc la pierderea rapida in greutate; acestea de cele mai multe ori sunt lipsite de succes; este recomandat un regim sanatos, potrivit persoanei in cauza.
Fiecare persoana trebuie sa isi analizeze comportamentul alimentar. Mananci cand esti plictisit, stresat sau trist? Folosesti mancarea drept recompensa? Incearca sa identifici alte modalitati de recompensare care nu includ mancarea.
Modificarile obiceiurilor alimentare trebuie sa se faca in mod gradat. Daca sunteti dispus sa va imbunatatiti alimentatia, s-ar putea sa fiti tentat sa schimbati brusc si total felul de hrana. Veti avea rezultate mai bune daca modificati treptat cate un obicei alimentar.
Fiecare trebuie sa isi stabileasca scopuri realizabile pentru el insusi. Este recomandat ca scopurile propuse sa fie mici, specifice, accesibile si destul de flexibile. Un scop de genul „o sa fac mai mult sport anul acesta” este mult prea general. Este mai util un plan specific de exercitii zilnice, saptamanale.

shares